Dag 19: Galapagos, Santa Cruz

8 augustus 2015 - Galapagos Islands, Ecuador

Vanmorgen was het voor de verandering vroeg dag. Om 6.30 zaten we aan het ontbijt, zodat we om 7.30 konden vertrekken naar de schildpadden en de lavatunnel. De schildpadden waren weer erg mooi, ze waren nu in de buurt van een boerderij te vinden en trekken de heuvels in. Vorige maand waren ze nog in de omgeving van de kust. Ze lopen maar 3km max. Per dag. De lavatunnel was prachtig om te zien. Dit is ontstaan tijdens de aardbevingen. De meeste tunnels zijn al ingestort, maar deze tunnel is in tact gebleven, doordat de grond hier minder compact is en er lucht en water doorheen blijft stromen.

Eind van de ochtend zijn we bij Darwinisme geweest. Dit waren weer schildpadden. Het was wel grappig om te zien dat er 2 schildpadden aan voortplanting deden. Dit gebeurt maar eens in de 10 jaar, dus dit was erg bijzonder. Het indrukwekkendste om te zien vond ik het oude verblijf van George. De bekende oudste schildpad van de Galapagos die in juni 2012 is overleden. Zijn lichaam os gebalsemd in de VS EN inmiddels terug in Quito, het vaste land van Ecuador. Wanneer hij terug komt naar Santa Cruz en dus in het Darwin station is nog niet bekend. Ze zijn hier nu bezig met het maken van een grote graftombe. George is nog steeds een boegbeeld van de Galapagoseilanden.

In de middag zijn we heerlijk gaan genieten van het zonnetje en het strand met een prachtige blauwe zee en parelwitte stranden. Heerlijk heerlijk heerlijk!!!

De tassen zijn inmiddels weer ingepakt en klaar voor de reis naar Nederland. We vertrekken om 6.45 richting het vliegveld van Baltra. (Enige groene ecologische vliegveld van de wereld) dit vliegveld ligt op een ander eiland waardoor we nog eventjes een klein kanaal over moeten steken met een bootje. De vlucht naar Guayaquil gaat om 9.40 en dan 6 uurtjes wachten voor de vlucht naar Amsterdam om 18.35.

En dan thuis, tijd om te slapen

1. Hans & Ellen:
    9 augustus 2015
    Hoi meiden ik geloof best dat er geslapen moet worden na zo'n mooie maar intensieve reis.
    Goede vluchten terug en tot morgen.
    Xxx Heinekendijkjes
  2. Hans & Ellen:
    9 augustus 2015
    Nog heel heel eventjes en dag mag de terugreis beginnen... Time fly zeker na zo'n bijzondere mooie reis.
    Wat hebben we genoten van alle mooie plaatjes waardoor ook wij ons eventjes konden wanen in Ecuador... Wat zullen we je blog gaan missen.
    Maar zijn blij dat je morgen de verhalen kan vertellen
    Lief een goede reis terug
    Een dikke kus✈️
  3. Oma en opa:
    9 augustus 2015
    LIeveJamie nog even genieten van alle mooie dingen om je heen ook wij zullen je blog missen maar je morgen of overmorgen weer terug te zien is ons ook veel waard gr ook aan yara en een goede thuis komst dikke kus
  4. Hetty:
    9 augustus 2015
    Geweldig al je verhalen. En nu straks bijkomen, afkicken en nagenieten.
  5. Susanne:
    10 augustus 2015
    Hoi Jamie,

Wat een mooie verhalen en prachtige foto's!!!
  6. Hans & Ellen:
    10 augustus 2015
    Hoi Jamie.
    Ga het lezen elke ochtend missen

Het was geweldig
    Maar ja aan alles komt een eind.
    Welkom thuis straks ook weer een hapering alles aan kant
    Tot vanavondxxxx