Dag 5 t/m 8 jungle

28 juli 2015 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Om 5.00 vertrokken we richting de jungle. Het was al meteen een hele heldere ochtend, vanaf 6.00 uur konden we de mooie omgeving zien. Na niet al te lang rijden konden we de Cotopaxi zien, deze hebben we ongeveer 2 uur lang onderweg kunnen bewonderen, prachtig!! Tijdens de stop om 8 uur hebben we foto's gemaakt. Wij boffen enorm dat we deze vulkaan kunnen zien, hij ligt erg vaak verscholen in de wolken.
Rond het plaatsje Baños, waar we na de jungle heen gaan, zijn de afgelopen 2 dagen veel regenbuien gevallen. Hierdoor zijn er behoorlijk wat aardverschuivingen geweest, de bevolking is dit al aan het opruimen geweest. Je ziet het nu vooral nog aan de modder langs de weg en de lege hellingen, waar de bomen ontworteld zijn.

Na ongeveer 9 uur rijden moesten we natuurlijk even tanken, wij stonden versteld van de prijzen. Je betaald hier voor euro95 $2 per gallon. (Dat is omgerekend €0,50 per liter.) In Ecuador wordt tanken gesubsidieerd door de overheid. Als mensen zich verplaatsen krijgen ze subsidie, dit zorgt voor een berere economie. In de Amazone zit veel olie, deze olie wordt niet jn ecuador gebruikt, maar vervoerd naar anderen landen.
Om 16.50 kwamen we aan bij de bootjes die ons naar de lodge gingen brengen. Een geweldig avontuur om door de jungle te varen. Aangekomen bij de lodges kregen we natuurlijke redbull, weinig smaak vergeleken met de echte redbull. Na een korte uitleg over het eco resort gingen we naar onze eigen lodge. Om 18.30 konden wel pijltjes gaan schieten. Het avondeten was lekker. Aardappelsoep, spaghetti en als toetje een aardbei met een soort papaja.

Dag 6
Zondagochtend om half 6 heb ik de wekker gezet. Met een gids en een aantal anderen ben ik naar het uitzichtpunt over de jungle gegaan, om de zonsopkomst en de eerste dieren te zien, dit was om 6.00 uur. Het was adembenemend mooi, de dauw boven de bomen en af en toe wat oranje kleur van de zon door de wolken. Na het ontbijt hebben we laarzen gekregen en konden we een wandeltocht door de jungle gaan maken. Als intro werden we allemaal één met de aarde. Dit gebeurde met natuurlijke schmink, de gidsen schilderden bij iedereen mooie kunstwerken. Als laatste vroeg een gids of ik mijn schilderkunst op zijn gezicht wilde laten zien, nou vooruit, omdat ik zo getalenteerd ben
Deze wandeltocht was echt een avontuur. Over bladen en door planten, door de modder en op en neer. In de jungle staan veel mooie medicinale planten. De boom die mij het beste bij is gebleven is de wandelende palmboom. In 6 jaar verplaatst deze boom zich ongeveer 25cm.
In de middag zijn we naar de quicha stam gegaan, dit is een stam die nog leeft van echte ambacht. Hier wordt van alles gemaakt van keramiek. We hebben ook in dit huis mogen kijken. Heel primair. De keuken is open,  1 grote afzuigkap. De slaapkamers zien er net zo uit als in de lodge. De ramen zijn dichtgemaakt met gaas.
Na het bezoekje aan de stam was het bijna etenstijd. Meteen daarna hebben we een nachtwandeling gemaakt rond het verblijf. We zijn enorm mooie en grote sprinkhanen tegengekomen en ook 3 tarantula's. Helaas kwamen we er nu dus achter dat er 1tje in een holletje bij onze lodge zit. Je snapt al dat was een onrustig nachtje. Nog maar 1 te gaan.

Dag 7
Omdat het zondag zo mooi was bij zonsopkomst was het vandaag zeker nog een keer de moeite waard om vroeg op te staan.  Deze keer wilde we graag nog wat eerder boven zijn en zijn we dus om half 6 al gaan lopen naar het uitzichtpunt. Toen we de lodge uitstapten schrok ik mij dood, onze vriend de tarantula zat uit zijn holletje.  Het was boven een stuk minder mistig dan de dag ervoor, dit zorgde voor een mooi ander uitzicht. Na het ontbijt zijn we met de gemotoriseerde kano's 2 uur gaan varen richting Zooamazonica. Hier waren veel verschillende tropische dieren te zien, zoals de toekan, een kaaiman en veel verschillende papegaaien.
Daarna zijn we gaan lunchen langs de rivier aan een strandje. We kregen een warme maaltijd die 's morgens al gemaakt was en bewaard was in een bananenblad. Het was heerlijk en nog warm ook.
Na de lunch zijn we bij lokals langs de rivier goud gaan zoeken. Dit gaat nog helemaal met de hand. Ik heb dit zelf ook even mogen doen.
Het goud mocht ik meenemen, maar dit mag niet mee naar de galapagos dus heb ik het aan de mensen gegeven. Ze zoeken naar goud op de dagen nadat het erg hard heeft geregend, dan komen de juiste steentjes omhoog. Als ze een hele dag zoeken hebben ze ongeveer 3 gram goud. Per gram krijgen ze $28.
Het goudzoeken was leuk om te doen. Even later konden we met een band de rivier af, geweldig leuk om te doen. Heerlijk ontspannen was dit voor 30 minuten.
Terug op de lodge hebben we even snel gedoucht en kregen we een workshop chocolademelk maken. Van de boom tot de melk, mooi om te zien dat dit allemaal gebeurd met spullen die rond de lodges aanwezig zijn. Als traditionele afsluiting is er voor elke groep die er de laatste avond is een kampvuur met aquadiente  (thee met alcohol) en gezellige muziek. De Ecuadorianen begonnen met traditionele liedjes en zo werd het een leuke avond bij het kampvuur.

Dag 8
De weg terug naar de bewoonde wereld. Om half 9 stapten we voor de laatste keer in de kano's, die ons naar de bus brachten in San Pedro.   De bus bracht ons naar Baños met een eerste tussenstop in het apendorpje. De apen leven hier vooral in al de bamboebomen.  Onderweg hebben we nog veel mooie natuur gezien. Na een rit van ongeveer 3 uur kwamen we aan in Baños waar we een wandeling hebben gemaakt naar een prachtige waterval, dit was echt natuurgeweld. Het water kletterde enorm hard naar beneden. Door kleine smalle gangetjes kon je verder naar boven en achter de waterval komen. Met 4 anderen heb ik dit gedaan, resultaat kletsnat!!
Een eindje verderop was er een kabelbaan over het ravijn, dit was een open bakje en werkte op een agregaat. boven verwachting ging het hard.

In het hotel hebben we als eerste een heerlijke warme douche genomen, we kwamen helemaal bij na 3 dagen koude douches in de jungle. De kleding vol met modder hebben we naar de wasserette gebracht, morgen weer fris ruikende kleding

1. Hans & Ellen:
    29 juli 2015
    Hoi mop. Ik ga straks alles lezen erg veel. Fijn weer in de bewoonde wereld te zijn. Xxx
  2. Richelle:
    29 juli 2015
    Jaa, weer een verslag! Mijn ochtendritueel, je snapt natuurlijk wel dat ik een paar dagen van de leg was op het moment dat jij geen wifi had. Maar goed..

Wat een avontuur die jungle! Mooie verhalen, ben benieuwd naar de foto's. En wat fijn dat die tarantula jou huisje uitgekozen had, brrrr.

Xxx
  3. Hans & Ellen:
    29 juli 2015
    Zo Jamie daar is die ouwe weer.
    Alles gelezen wat een geweldig avontuur.
    En als ik het zo lees wat een mooie uitzichten met zonsopgang, wel vroeg oopaatjes dan heb je wel wat aan je dag. Geniet weer van de bewoonde wereld.
    Groetjes uit de Narcisstraat
  4. Hans & Ellen:
    29 juli 2015
    Lieve schat wat geweldig elke keer lees ik je verhaal W at mooi dikke kusjes oma gre
  5. Oma en opa:
    29 juli 2015
    lieve jamie fijn om weer iets te lezen nou ja iets het is een heel verhaal geweldig wat een belevenissen gr en dikke kus
  6. Emmelie:
    29 juli 2015
    He zus, je zal wel denken waarom reageerd ze nooit op me blog. Maar ik heb ze bijgehouden en lach me soms ook rot. Want ik had je dit toch nooit zo snel zien doen, z'n reis en vooral de jungle met zo spinnenheld als jou. En wat vindt ik het fijn dat je weer een avontuur met ons deelt (want heel eerlijk, bij iedereen is het een ritueel) En wat voor een! wat hebben jullie je ogen uitgekeken en dichtknepen bij de spin hahah. Weer een belevenis die niemand van jullie kan afpakken.
    Geniet van het luxe hotel waar jullie nu zitten, wat zal dat heerlijk zijn na paar dagen jungle.

Dikke knuffel!
  7. Hetty:
    30 juli 2015
    Jeetje wat een avontuur. En gelijk van je spinnenfobie af?